La data de 18.05.2020 a intrat in vigoare Legea nr. 55/2020 si la aceeasi data a fost adoptata Hotararea de Guvern nr.  394/18.052020, data in temeiul legii nr. 55/2020, pentru instituirea Starii de alerta la nivel national.

La data de 20.05.2020 HG nr. 394/2020 a fost aprobata cu modificari de catre Parlament, prin Hotararea nr. 5/20202, publicata in Monitorul Oficial nr. 421/20.05.2020.

Precizari: Legea 55/2020 stabileste cadrul general pentru declararea starii de alerta,  HG 395/2020 stabileste obligatiile si restrictiile concrete, in conditiile legii, in timp ce detaliile sunt cuprinse in ordine de ministru in fiercare domeniu in parte.

Ca urmare a acestor acte normative, conditiile starii de alerta sunt:

-starea de alerta este instituita pentru 30 de zile, incepand cu 18.05.2020

-actele autoritatilor (ministere) emise in considerarea starii de alerta inainte de data de 18.05.2020, adica in perioada 15-17.05.2020, raman valabile atat vreme cat nu contravin prevederilor actelor actuale referitoare la starea de urgenta

-in spatiile publice inchise, spatii comerciale, mijloace de transport in comun si la locul de munca este obligatorie purtarea mastii de protectie.

Conditiile purtarii mastii, conform ordinului ministrului sanatatii/20.05.2020 (inca nepublicat in Monitorul Oficial)

— perioada stării de alertă, masca de protecție trebuie purtată în orice spațiu public închis, spații comerciale, mijloace de transport în comun și la locul de muncă, pe toată durata prezenței în oricare din spațiile închise ale incintei,

— in  funcție de evaluarea riscului efectuat de medicul de medicina muncii al unității sau a medicului de medicină școlară, după caz, pot exista unele excepții, astfel:

a) ) angajatul este singur în birou sau se află minim 2 m între persoanele din acel birou, cu condiția aerisirii camerei, cel puțin la două ore și se asigură dezinfecția suprafețelor;

b) persoana suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare;

c) persoana desfășoară activitați fizice intense și/sau în condiții de muncă solicitante (temperaturi ridicate, umiditate crescuta, etc.);

d) prezentatorii TV și invitații acestora, cu condiția respectării distanței de 3 metri între persoane;

e) vorbitorii în public cu condiția respectării distanței de 3 metri

f) elevii/studenții doar în timpul orelor de curs, dacă se respectă distanțarea corespunzătoare

g) copiii cu vârsta mai mică de 5 ani.

–angajatorul sau conducătorul instituției are obligația de a elabora propriile proceduri pe baza evaluării de risc pentru fiecare angajat, în funcție de programul de lucru, specificul activității desfășurate, structura organizatorică, structura incintei.

— medicii de medicina muncii vor face evaluarea de risc și vor emite recomandări privind necesitatea purtării măștii pentru angajați, iar responsabilul SSM va face instruirea angajaților în ceea ce privește securitatea și sănătatea în muncă.

–măștile sunt eficiente dacă sunt folosite în combinație cu curățarea frecventă a mâinilor cu soluție pe bază de alcool sau cu apă și săpun. Mai exact, înainte de a utiliza masca, mâinile trebuie igienizate (cu soluție pe bază de alcool sau cu apă și săpun). Masca de protecție trebuie să acopere atât gura cât și nasul și să fie schimbată o dată la 4 ore sau ori de câte ori aceasta s-a umezit sau s-a deteriorat;

–masca nu se atinge în timpul purtării, iar în cazul atingerii măștii, mâinile trebuie igienizate cu soluție pe bază de alcool sau cu apă și săpun.

–după utilizare, masca se aruncă de îndată într-un spațiu special amenajat, preferabil cu capac, operațiune urmată de igienizarea mâinilor. NU se recomandă reutilizarea măștilor medicale.

–măștile nemedicale se spală zilnic la o temperatură de 60- 90 C și se calcă cu fier de călcat prevăzut cu abur, la temperatură maximă.

–pentru copiii cu vârsta de 5 ani sau mai mare este recomandată purtarea măștilor nemedicale (din material textil);

–in cazul apariției febrei/tusei/strănutului, purtarea măștii este recomandată în orice circumstanță (ex: în spațiile deschise, la domiciliu).

-in interiorul localitatii se interzice circulatia pietonala sau constituirea de grupuri mai mari de 3 persoane care nu apartin aceleeasi familii sau care locuiesc in mod obisnuit impreuna

-in afara localitatii sau a zonei metropolitate (30 km in jurul unui oras mare in care este polarizata activitatea cetatenilor) se interzice deplasarea, cu exceptia unor motive intemeiate ce trebuie sa rezulte din adeverinta data de angajator, legitimatia de serviciu sau declaratie scrisa  pe proprie raspundere – declaratie anexata

-este suspendata activitatea restaurantelor, teraselor, cafenelelor, cu exceptia activitatii de livrare sau ridicare de catra client

-este suspendata activitatea centrelor comerciale, cu exceptia celor sub 15.000mp si cu magazine sub 500mp fiecare, a  magazinelor care au acces direct din strada, precum si a magazinelor de electrocasnice ce asigura livrare, farmacii, optica, curatatorii, ingrijire corporala si magazinele alimentare.

Intrucat in ordine anterioare s-a stabilit obligatia triajului epidemiologic in spatiile comerciale, in spatiile inchise destinate publicului (autoritati) si la angajatori, prin ordinul ministrului sanatatii/20.05.2020 (inca nepublicat) s-au stabilit conditiile de realizare a triajului epidemiologic pentru accesul intr-o incinta:

–pe durata stării de alertă se instituie obligativitatea instituțiilor și autorităților publice, operatorilor economici și profesioniștilor de a organiza activitatea astfel încât să se asigure la intrarea în sediu efectuarea triajului epidemiologic și dezinfectarea obligatorie a mâinilor în condițiile și cu respectarea Instrucțiunilor generale privind măsurile de igienă.

— pentru personalul angajat, la accesul în sediul unității/instituției, este obligatoriu triajul epidemiologic și dezinfectarea mâinilor.Triajul nu implică înregistrarea datelor cu caracter personal.

Triajul epidemiologic constă în:

a) măsurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura înregistrată nu trebuie să depășeasca 37,3 C);

b) observarea semnelor și simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventă, strănut frecvent, stare generală modificată);

c) dacă temperatura înregistrată depășește 37,3 C, se recomandă repetarea măsurării temperaturii, după o perioadă de 2-5 minute de repaus.

d) dacă se constată menținerea unei temperaturi mai mare de 37,3 C sau/și prezența altor simptome respiratorii, persoana este îndrumată către mediul de familie în vederea efectuării unui consult medical:

– dacă se încadrează în definiția de caz suspect COVID 19, medicul de familie îi va recomanda testarea pentru diagnosticarea infecției cu virusul SARS-CoV-2;

– dacă nu se încadrează în definiția de caz suspect COVID 19, medicul de familie va stabili diagnosticul.

Medicul de medicina muncii va avea obligația monitorizării stării de sănătate a angajaților, va face instruirea angajaților în ceea ce privește SSM (Securitatea și Sănătatea în Muncă), dar și evaluarea riscului pentru a decide dacă sunt și alte zone unde nu este obligatorie masca.

Persoanele cu funcție de conducere din fiecare unitate (șefii de structură) au responsabilitatea de a efectua triajul observațional al angajaților din subordinea directă.

–pentru alte persoane decât personalul angajat:

(1) Este permis accesul într-o incintă doar pentru persoanele care au motive justificate.

(2) În cazul în care este necesară doar predarea unor documente, colete, etc, aceasta se va realiza în afara incintei, direct persoanei căreia îi sunt destinate, cu respectarea măsurilor de prevenire a contaminării cu virusul SARS-CoV-2

(3) Dacă este necesar accesul în incintă, este obligatoriu triajul epidemiologic și dezinfectarea mâinilor. Triajul nu implică înregistrarea datelor cu caracter personal.

(4) Triajul epidemiologic constă în:

a) măsurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura înregistrată nu trebuie să depășeasca 37,3 C);

b) observarea semnelor și simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventă, strănut frecvent, stare generală modificată);

c) dacă temperatura înregistrată depășește 37,3 C, se recomandă repetarea măsurării temperaturii, după o perioadă de 2-5 minute de repaus;

d) dacă se constată menținerea unei temperaturi peste 37,3 C sau/și prezența altor simptome respiratorii, persoanei nu i se permite accesul în incintă;

e) dacă temperatura înregistrată nu depășește 37,3 C și nu prezintă alte simptome respiratorii, se permite accesul în incintă, prin preluarea acestuia de la intrare de către un angajat, cu înregistrarea biroului/camerei/ departamentului unde va merge.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *