La data de 04.07.2023 a intrat in vigoare Legea nr. 9/2023 (pentru modificarea si completarea OUG nr. 41/2016 privind stabilirea unor masuri de simplificare la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative)
Institutiile publice trebuie sa implementeze acest act normativ pana in luna august, iar prevederile referitoare la serviciile publice electronice pana in octombrie.
Obligatiile institutiilor publice, ale persoanelor juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica:
– publicarea, din oficiu, a informatiilor si modelelor de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, in format electronic, atat pe pagina de internet proprie, cat si pe punctul de contact unic electronic, in varianta actualizata si intr-un format tehnic care sa permita descarcarea si editarea lor in scopul completarii in format electronic de catre beneficiar. (pentru serviciile publice pentru care este obligatorie, conform legii, completarea unor formulare sau cereri.). Totodata, pe formulare trebuie mentionata durata de completare a fiecaruia si motivul colectarii informatiei.
– acceptarea copiei in format electronic dupa cartea de identitate, transmisa prin e-mail (si publicarea unei adrese de e-mail pentru primirea in format electronic a copiei dupa cartea de identitate).
– folosirea cu precadere de mijloacele electronice pentru comunicarea cu beneficiarii serviciilor publice, acolo unde beneficiarul are si este de acord sa furnizeze o adresa de posta electronica.
– eliminarea cerintei de depunere a copiilor legalizate dupa documente la furnizarea serviciilor publice, inlocuindu-le cu certificarea conformitatii cu originalul de catre functionarul competent. (in cazul prezentarii copiei legalizate, este obligatorie acceptarea acesteia)
– acceptarea documentelor eliberate de catre persoanele juridice de drept public sau de drept privat in format electronic, care au o semnatura electronica calificata sau avansata.
– oferirea de metode alternative de plata a serviciilor publice furnizate contra cost, fie prin plata cu cardul, fie prin intermediul altor sisteme de plata.
– prevederea in mod explicit in caietele de sarcini si in contractele aferente procedurilor de achizitie publica demarate, care includ dezvoltari de programe informatice la solicitarea institutiei sau autoritatii, faptul ca toate drepturile patrimoniale de autor asupra tuturor operelor create de catre contractant sau membrii asocierii, aferente produsului sau serviciului livrat, se transfera catre autoritatea contractanta.
Se interzice institutiilor publice, organelor de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanelor juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica:
– solicitarea de copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de catre alte institutii (atat persoanelor fizice cat si persoanelor juridice)
– solicitarea de articole sau obiecte de birotica sau papetarie, dosare, dosare cu sina, precum si solicitarea de fotocopii pe hartie (caz in care institutia trebuie sa asigure copierea in mod gratuit)
Se aplica atat solicitarilor de prestare a serviciilor publice, cat si pentru participarea la concursurile pentru ocuparea unei functii publice, precum si in cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la procedurile de achizitii publice.